עו"ד לורה מישוק טיפול בצוואות וירושות

עורכת דין ומגשרת

ייעוץ ראשוני טלפוני בעיניני צוואות

עו"ד לורה מישוק - התמחות בעריכת צוואות וירושות

רכוש שלא נכלל בהוראות הצוואה, כגון רכוש שנצבר לאחר כתיבת הצוואה, יובא ככל הנראה לפתחו של בית המשפט. בית המשפט יפעל במקרים אלו לפי הוראת חוק הירושה ויבדוק האם ניתן להבין מהצוואה עצמה או מהנסיבות מה היה רצון המוריש ועל פי זה יחולקו הנכסים שאינם כתובים בצוואה.

לורה מישוק

כל השאלות והתשובות בנושא צוואות וירושות

מהי צוואה?
צוואה הינה מסמך משפטי בו מפרט האדם (המוריש) איך יחולק רכושו לאחר מותו ומי האנשים שיקבלו את הרכוש (היורשים). מסמך הצוואה נחשב כ"רצון המת" ורצון זה צריך לקיים, מאחר ואדם זכאי לקבוע מה יעשה ברכושו גם לאחר מותו.

מה קורה כשאין צוואה?

במצב בו אדם נפטר ולא השאיר צוואה אין אפשרות לדעת את רצון המת ולכן המחוקק קבע חלוקה שהיא ה"ברירת מחדל" לחלוקת רכוש הנפטר באין צוואה.
לפי הקבוע בחוק, הזכות הראשונה בירושה היא לבן/בת הזוג של המוריש ולילדיו. החלוקה תהיה מחצית לבן/בת הזוג והמחצית השניה תתחלק בין ילדיו.
ישנו מפתח חלוקה בחוק המגדיר את החלוקה במקרים שונים כגון: אין בן/בת זוג ויש ילדים, יש בן/בת זוג ואין ילדים וכו'.
החלוקה המדוייקת נקבעת על ידי בית המשפט (באמצעות הרשם לענייני ירושות) או בית הדין עם קבלתם בקשה לצו ירושה וצו הירושה מפרט בתוכו את החלוקה שנקבעה על ידי בית המשפט/בית הדין.

האם חשוב לעשות צוואה?

כדאי מאוד לעשות צוואה אלא עם מדובר במוריש שמודע למפתח החלוקה הקבוע בחוק ורוצה שרכושו יחולק על ידי בית המשפט או בית הדין לפי המפתח הקבוע בחוק. כל שינוי שאדם רוצה ממפתח החלוקה לא יקרה אלא אם ערך צוואה.
במקרים רבים חובה לערוך צוואה כגון בני זוג שאינם נשואים (ידועים בציבור), אדם שיש לו ילדים משני מערכות נישואין, אדם הרוצה להוריש פריטים או רכוש מסויים לאדם מסויים וכו'.

איך עושים צוואה?

ישנם ארבעה סוגי צוואות המוכרות בחוק:

צוואה בכתב ידו של המוריש
צוואה שכתובה כולה בכתב ידו של המוריש (לא מודפסת ממחשב), מצויין בה תאריך כתיבת הצוואה, רצון המוריש בחלוקת עזבונו, מופיעה בה חתימתו של המוריש ואין בה כתב יד של אדם נוסף.
צוואה בעדים
צוואה שערך המוריש בנוכחות 2 עדים, שהינם מעל גיל 18, אינם נמנים על היורשים/הנהנים מהירושה והם אינם פסולי דין. בצוואה זו יופיע תאריך עריכת הצוואה, רצון המוריש בחלוקת עזבונו, חתימת המוריש וחתימת שני העדים.
צוואה בפני רשות
צוואה שנערכה בפני שופט, דיין בבית הדין, רשם בית המשפט או הרשם לענייני ירושות או נוטריון. הצוואה יכולה שתימסר בעל פה או בכתב לכל אחד מהגורמים הללו ובתנאי שהמוריש עצמו הוא שמסר להם את הצוואה.
צוואה בעל פה
צוואה שנעשית בעל פה בפני שני עדים ללא כל מסמך כתוב. צוואה בעל פה הינה צוואה בעייתית ליישום מאחר והמחוקק קבע כללים מפורטים מתי ניתן לעשות צוואה מסוג זה וייקשה להוכיח את תוקף הצוואה בפני בית המשפט או בית הדין.

בנוסף לסוגי הצוואות הללו ישנם צוואות נוספות כגון:

צוואה הדדית
צוואה הנעשית על ידי בני זוג אשר להם רכוש משותף בה הם מצווים ביחד על הרכוש.
צוואה מצולמת
צוואה בה המוריש מצולם בוידאו ומקריא את רצונו.

מה צריך להיות מפורט בצוואה?

מעבר לתאריך כתיבת הצוואה, מפורטים בה פרטי המוריש, פרטי היורשים, חלוקת רכושו של המוריש חתימת המוריש וחתימות העדים/הנוטריון/פקיד בית המשפט/בית הדין (באם נדרשים לפי סוג הצוואה).
ניתן להוריש בחלוקה לאחוזים, במנות (יחידת רכוש כגון: בית, תמונה, שרשרת וכו') או בכל צורה אותו מורה המוריש.
יש לקחת בחשבון כי מהעיזבון ישולמו חובות שהותיר המוריש ורק לאחר מכן יחולקו הנכסים לפי הכתוב בצוואה.

איך אני יכול לדעת שהצוואה שלי תקוים?

הדרך הטובה ביותר להבטיח את קיום הצוואה הינה לעורכה אצל עו"ד מוסמך (כדי להבטיח תקינות ההוראות ועל מנת למנוע ניסוחים הנתונים לפרשנויות שונות) ולהפקידה אצל הרשם לענייני ירושה.
הפקדת הצוואה אצל הרשם תעשה על ידי המוריש בעצמו.
יש לציין כי צוואה הכתובה כדין תבוצע אף אם לא הופקדה אצל הרשם לענייני ירושות אך ישנם מצבים בהם היורשים אינם מודעים לקיומה של צוואה שלא הופקדה.

האם אפשר לשנות צוואה?

ניתן לשנות צוואה בכל רגע נתון.
החריג לכך הינה צוואה הדדית אשר לא ניתן לשנותה לאחר פטירת אחד מבני הזוג.
יש לשים לב כי באם הצוואה הופקדה אצל הרשם לענייני ירושות יש להפקיד את הצוואה החדשה במקומה.

מה קורה עם הרכוש שלא כתוב בצוואה?

רכוש שלא נכלל בהוראות הצוואה, כגון רכוש שנצבר לאחר כתיבת הצוואה, יובא ככל הנראה לפתחו של בית המשפט. בית המשפט יפעל במקרים אלו לפי הוראת חוק הירושה ויבדוק האם ניתן להבין מהצוואה עצמה או מהנסיבות מה היה רצון המוריש ועל פי זה יחולקו הנכסים שאינם כתובים בצוואה.

האם יוכלו להתנגד לקיים את הצוואה שלי?

תמיד יכולים להתנגד לקיום של צוואה ולהגיש התנגדות לבית המשפט וזו בדיוק הסיבה מדוע כדאי לפנות לעו"ד מקצועי בתחום על מנת שהצוואה תהיה כתובה על פי החוק ולא נתונה לפרשנויות שונות. עורך הדין וילווה את המוריש בהליך כתיבת הצוואה, באימותה על ידי עדים כשרים וידריכו כיצד להפקיד את הצוואה במשרדי הרשם לענייני ירושות.

חשיבה יצירתית מחוץ לקופסה, שיתוף הלקוח בכל צעדי הדרך
דילוג לתוכן